Pokretanje postupka kod poslodavca
Postupak zaštite kod poslodavca inicira se zahtevom za pokretanje postupka za zaštitu od zlostavljanja na radu (zahtev).
Ako se za zlostavljanje ne tereti odgovorno lice u pravnom licu, odnosno poslodavac sa svojstvom fizičkog lica, zaposleni podnosi obrazloženi zahtev za zaštitu od zlostavljanja neposredno tom odgovornom licu (direktor ili preduzetnik i dr.) ili drugom ovlašćenom licu, u roku od 6 meseci od dana kada je poslednji put izvršeno ponašanje za koje se smatra da predstavlja zlostavljanje.
Ako se za zlostavljanje tereti odgovorno lice u pravnom licu, odnosno poslodavac sa svojstvom fizičkog lica, zaposleni može, u istom roku, i bez podnošenja zahteva za pokretanje postupka kod poslodavca, podneti tužbu nadležnom sudu.
U zahtevu za pokretanje postupka za zaštitu od zlostavljanja treba da se navedu:
1) podaci o podnosiocu zahteva;
2) podaci o zaposlenom koji smatra da je izložen zlostavljanju, ako nije podnosilac zahteva;
3) podaci o zaposlenom koji se tereti za zlostavljanje;
4) kratak opis ponašanja za koje se opravdano veruje da predstavlja zlostavljanje;
5) trajanje i učestalost ponašanja koje se smatra zlostavljanjem, kao i datum kada je poslednji put učinjeno to ponašanje;
6) dokazi (svedoci, dokumentacija, lekarski izveštaji, dozvoljeni audio i video zapisi i dr.).
Zahtev može podneti sâm zaposleni, predstavnik sindikata, lice nadležno za poslove bezbednosti i zdravlja na radu ili druga ovlašćena lica, u skladu sa zakonom.
Postupanje poslodavca po primljenom zahtevu
Nakon prijema zahteva, poslodavac je dužan u roku od 3 dana da predloži posredovanje radi rešavanja spora.
Zaposleni koji smatra da je izložen zlostavljanju, zaposleni koji se tereti za zlostavljanje i predstavnik poslodavca (ukoliko je uključen u postupak), mogu da prihvate posredovanje u roku od 3 dana od prijema predloga, u kom slučaju saglasno biraju medijatora.
Medijator u postupku posredovanja može biti fizičko lice koje ispunjava zakonom propisane uslove i koje na nezavisan, neutralan i nepristrasan način pomaže stranama u sporu da postignu dogovor. Medijator može biti svako lice koje je poslovno sposobno, državljanin Republike Srbije, ima visoku stručnu spremu i završenu osnovnu obuku za posrednike i koje je upisano u Registar posrednika, koji vodi Ministarstvo pravde.
Svaka od strana u sporu i poslodavac mogu predložiti medijatora. Ukoliko se ne postigne sporazum o određivanju, odnosno izboru medijatora, poslodavac je dužan da, bez odlaganja, podnosiocu zahteva i zaposlenom dostavi pisano obaveštenje da postupak posredovanja nije uspeo, jer nije postignut sporazum o izboru medijatora.
!!! Ovo je od velike važnosti, jer od dana dostavljanja navedenog obaveštenja teče rok od 15 dana za podnošenje tužbe sudu za zaštitu od zlostavljanja.