Prvi korak u ostvarivanju prava na starosnu penziju jeste podnošenje zahteva nadležnoj filijali Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje prema mestu prebivališta osiguranika.
Obrazac zahteva se može preuzeti na šalteru nadležne filijale ili putem veb portala Fonda PIO - https://www.pio.rs/sr/obrasci/republicki-fond.
Ovaj organ je prvostepeni organ u upravnom postupku koji stranka pokreće i kao takav nadležan da odlučuje o pravima iz penzijskog i invalidskog osiguranja. Uz zahtev potrebno je da stranka priloži sledeća dokumenta kao dokaze o ispunjenju uslova:
- Isprava kojom stranka dokazuje identitet (podnosi se na uvid): lična karta ili uverenje o prebivalištu;
- Dokazi o penzijskom stažu u Republici Srbiji. Kao dokazi mogu poslužiti: radna knjižica, uverenje o beneficiranom stažu, druge javne isprave o stažu (rešenja, uverenja, potvrde i slično) u originalu ili overenoj fotokopiji;
- Rešenje o prestanku zaposlenja - fotokopija;
- Overena fotokopija vojne knjižice ili uverenje vojnog odseka o odrađenoj vojnoj službi;
- Dokaz o korišćenju prava kod Nacionalne službe za zapošljavanje - ukoliko lice prima novčanu naknadu;
- Uverenje o obavljanju samostalne delatnosti, koje izdaje nadležni organ opštine, odnosno odgovarajuće udruženje, savez (za period do 31. 12. 2005. godine), odnosno rešenje Agencije za privredne registre (za period od 1. 1. 2006. godine);
- Uverenje o plaćenom doprinosu za PIO sa iskazanim osnovicama doprinosa i iznosom uplaćenog doprinosa, izdato od Poreske uprave za period obavljanja samostalne delatnosti (ovo uverenje nije potrebno za samostalne umetnike, filmske radnike i sportiste do 31. 12. 2002. godine, a za sveštenike i verske službenike do 31. 8. 2004. godine);
- Uverenje o plaćenom doprinosu za PIO sa iskazanim osnovicama doprinosa i iznosom uplaćenog doprinosa, izdato od Poreske uprave za period obavljanja poljoprivredne delatnosti;
- Dokazi o stažu u inostranstvu.
Zahtev, zajedno sa potrebnom dokumentacijom, može se predati na pisarnici nadležne filijale, poslati poštom ili putem portala e-šalter. Ako se zahtev podnosi prvi put, formira se predmet koji dobija i broj. Podnosiocu zahteva koji direktno preda dokumentaciju na pisarnici izdaje se potvrda, kao dokaz da je dokumentacija primljena, sa upisanim datumom predaje i brojem pod kojim je zaveden predmet.
Ukoliko je lice neki deo radnog veka provelo u inostranstvu i tamo ostvarilo staž, zahtev za utvrđivanje prava primenom međunarodnih ugovora o socijalnom osiguranju podnosi se Direkciji Fonda u Beogradu, odnosno Pokrajinskom fondu u Novom Sadu, dok se zahtev za utvrđivanje prava primenom međunarodnih ugovora zaključenih sa državama koje su bile u sastavu SFRJ podnosi nadležnoj filijali Fonda PIO.